Home

Kattelaar Enter groter dan Oosterhof in Rijssen

Verkeer A1 raast langs grachten voormalig middeleeuws kasteel en herenhuis van rond 1630

Bouwhuis Kattelaar bij Enter

Kattelaar of Cattelaar en Catteler bestaat al zeker zeshonderd jaar. De naam is rond 1382 voor de eerste keer genoemd. De naam kate laar betekent kleine boerenwoning in een begroeid landschap. Het voormalige herenhuis aan de Regge bij Enter staat beschreven in leenregisters van de bisschop van Utrecht. Leenman is Albert van den Reve, maar hij is niet de bewoner. Albert van den Reve is een roofridder en borgman van de graaf van Goor.

Links: Alleen het bouwhuis staat er nog. Rechts van het bouwhuis stond het kasteel dat volgens een bewoner 17 bij 25 groot was. De gracht zou wel vijftien meter breed zijn geweest en drie meter diep.

Kettelaar is in 1475 als leengoed vermeld in het schattingsregister van Twente. Het is dan een katerstede, een kleine boerderij. De stede staat regelmatige vermeld in de leenregisters. En in 1601 hoort bij het Kattelaar in het verpondingsregister zes mudde land, ongeveer drie hectare en in 1602 betaalt de eigenaar belasting voor twee paarden en een bijenkorf.

Rechts: Het bouwhuis gezien vanaf de plek waar het kasteel Kattelaar eens stond. Dit is het oudste pand in Enter en stamt van rond 1690.

Bouwhuis vanaf kasteel Kattelaar

Snelweg naast Kattelaar

De snelweg scheert langs het bosje met gracht. Honderd meter naar achteren stroomt de Regge onder de snelweg door.

Gracht Kattelaar bij Enter

Iets naar rechts van de snelweg ligt parallel een restant van de gracht van Kasteel Kattelaar dat weer zo'n twintig meter naar rechts heen gestaan aan de Regge.

Snelweg vlak langs grachten Kettelaar

Het herenhuis is mogelijk aan het einde van de Tachtigjarige Oorlog gebouwd na 1627 toen Twente Staats werd op de fundering van het oude kasteel.

Frederik van Ketteler schenkt de diaconie van Hellendoorn vijftig Carolusguldens in 1646 voor het terugbrengen van zijn weggelopen hond waarmee hij jaagt. Hij reageert kennelijk impulsief want door zijn hoge schulden komt het nooit tot een betaling. (Bron: Ponsteen Het kerkdorp Hellendoorn p. 199)

Het markebestuur keurt op 28 mei 1660 goed dat J. Boncamp een halve waar in de Enter marke verkoopt op 'den huyse Katteler'. De verkoop gebeurt 'ten respecte van desselfs vader zaliger gedane diensten voor de Enter marke'. Boncamp is rentmeester van Twente en zijn zoon is richter in Oldenzaal.

Links: De snelweg A1 schampt de gracht van de Cartelaar of Kettelaar bij Binnengerrit. Bouwhuis en schuur staan hier nog op. Maar het kasteel in de hoek van de gracht is verdwenen. De overgang van de weg Rijssen Delden over de Regge was een strategisch punt voor het heffen van tol.

In 1675 betaalt Boncamp vuurstedengeld, een belasting voor elke schoorsteen. Ten Catteler heeft er zes. Maar is onbewoond. Het herenhuis is groot. Het kasteel De Oosterhof in Rijssen telt maar vier schoorstenen in het vuurstedenregister van 1682.

Rechts: Het voormalige kasteel met het bouwhuis omgeven door grachten. Zo zag het er ooit uit. Er is een ligplaats voor zompen uit Enter aan de weg tussen Delden (naar rechts) en Rijssen (naar links).

Plattegrond kasteelterrein Kattelaar
Kattelaar steen tegenover het bouwhuis Kattelaar

De boerderij tegenover het kasteelterrein draagt de naam Kattelaar met trots. Een grote wit gekalkte zwerfkei is beschilderd met de naam van het voormalige kasteel waar een borgman van Goor eens resideerde. Vermoedelijk heette het vroeger Kartelaar, zoals de omgeving en de straat nog steeds wordt genoemd. Later is de naam verbasterd tot Kattelaar. In Delden heet een straatje nog Kattenbothof. Via dit weggetje gaat de reiziger langs de Kattelaar naar Rijssen.

Burcht Lage
Johan (Joan) van Kattelaar (Kettelaar) en vermoedelijk daarna Dietrich (Diederik) zijn eigenaar van de sterke burcht Lage bij Lattrop ten noorden van Denekamp in de Tachtigjarige Oorlog. In 1591 is de burcht hersteld van oorlogsschade. Johan heeft er een garnizoen van 200 soldaten. Het bezit heeft hij slechts in erfpacht van de koning in Spanje. Tweede in rang na Kattelaar is Everhard Bentinck van huis te Breckelenkamp. Lage ligt nu in Duitsland maar is eigendom van de stichting Twickel in Delden. Prins Hendrik blaast het kasteel op in 1626 om te voorkomen dat het nog een keer in Spaanse handen kan vallen.
Burcht Lage bij Denekamp en Nordhorn is in 1626 opgeblazen
Kattelaar en binnengait op oude kaart
Oude kaart In de historische atlas van Overijssel staat het grachtenstelsel van Kattelaar duidelijk weergegeven. Ook herberg Binnengerrit en het pakhuis staat op de kaart aan de belangrijke handelsweg tussen Delden en Rijssen.
Enter en de Regge Enter ligt op een kilometer van de huisplaats van Kattelaar aan de Kartelaarsdijk. De dijk is een belangrijke weg tussen Delden en Rijssen.
De dikke boom, een beuk, aan de Kartelaarsdijk is jaren een geliefde plek voor een wandeling. De beuk bestaat niet meer. (bron) Kartelaarsdijk
Kattelaar aan Kartelaarsdijk Bij de ongelijkvloerse kruising van de snelweg A1 en de belangrijke Twentse rivier de Regge ligt het kasteelterrein van Kattelaar aan de Kartelaarsdijk. Het bouwhuis van het kasteel is nog net zichtbaar aan de rand van de snelweg bij de bomenrij. Het kasteel stond er iets rechts van. De grachten erom heen zijn vrijwel onherkenbaar maar nog aanwezig. Ze zijn geen vijftien meter breed meer.
Komende uit Delden op de Kartelaarsdijk zie je eerst binnengait (rechts) met het pakhuis (links) wanneer je naar Rijssen gaat. Binnengait en pakhuis aan de Regge bij Enter
Binnengait en bouwhuis aan de Regge Vanaf binnengait zie je in de verte al het bouwhuis. Iets rechts naast het bouwhuis stond kasteel en later herenhuis Kattelaar.
Vanaf de brug over de Regge kijk je zo op de voormalige herberg Binnengait of Binnengerrit. Kooplieden laten hier hun spullen overslaan van wagen op boot (Enterse zomp) of andersom. Binnengait aan de Regge
Binnengait De oude Reggehaven van Twente aan de heerweg tussen Deventer en Hengelo. Rechts het oude pakhuis en links schippersherberg Binnengait. De dames van Kattelaar komen in opstand toen baron Carel van Wassenaer rond 1772 de Twickervaart laat graven langs kasteel Twickel naar Carelshaven bij Delden. De Twentse economie krijgt een flinke impuls.

Ladies of the Catteler against the Twickeler Schipvaart or Twickelervaart

The Twickeler Schipvaart, eleven kilometers long, so easily conceived, proved to be far more difficult to realise than Count Carel van Wassenaer would have thought. It took a work force of four hundred men nearly four years to complete. Practically speaking, the workers had to build two locks and twenty bridges, as well as dig out eleven kilometers worth of marshy soil. This slowed down the completion of the canal considerably.

Twickelervaart bij EnterHowever, the Count’s main problems were not of a practical nature. They centred on old feuds and historical troubles with the Councils of the Marks, the administrative areas into which the Country of Twente was divided in those days. Each Mark placed its own obstacles in the way of the Canal, most of which had to do with land ownership and farmers’ resistance against the digging of a canal through their pastures.
Especially the Ladies of the Catteler, the prosperous and unmarried owners of a great number of farms in Enter, were fanatically opposed to the plan. They felt the Canal would divide the land of the tenant farmers in an unacceptable manner. The farmers of Enter, united under the leadership of the Ladies, mounted a counter-attack. Whatever cubic metres of earth had been dug out by Count Carel’s work force by day, was immediately filled in by the angry Enter farmers at night. But after much diplomatic to and fro, the Count and the Ladies reached an agreement and the Canal was finally finished, nearly four years after the work had begun in 1772. The Canal was a success.

Kattelaar aan de snelweg en aan de Regge Vanaf Binnengait aan de Regge naar Kattelaar is maar een paar honderd meter. Het huis aan de weg en daarachter het bouwhuis staan als rode blokjes in het hart van deze stafkaart.

Rechts: De buurman van het bouwhuis, wiens moeder er is geboren, heeft nog een aantal keiharde bakstenen uit de fundering gehaalf van het voormalige kasteel Kattelaar of Kartelaar.

Foto: Marcel Tettero

Buurman van het bouwhuis Kattelaar
Bouwhuis van Kattelaar gezien vanaf Binnegait en de Regge Vanaf de Regge bij Binnengait ligt het bouwhuis bij Kattelaar op maar zo'n 150 of 200 meter afstand.
Kattelaar bouwhuis Het bouwhuis van kasteel Kattelaar. Achter de bomenrij ligt de snelweg A1.
Bouwhuis Kattelaar aan Kartelaarsdijk Een waterpomp van bouwhuis Kettelaar bij Enter.
Vanaf het westen loopt de gracht voor het bouwhuis langs door dit akkerland. Bouwhuis vanaf het westen gezien
Binnengait en pakhuis vanaf Kattelaar Binnengait en pakhuis (rechts) met de brug over de Regge uiterst rechts. De weg tussen beide gebouwen voert naar Delden.

Home