"Ik heb het gevoel dat ik nog een heleboel dingen kan doen" DELDEN Hij hangt de jassen die op de grond liggen aan de kapstok, maakt een babbeltje met de koffiejuffrouw en kent naar eigen zeggen bijna alle 370 leerlingen van basisschool Erve Hooyerinck bij naam hoewel hij al tien jaar niet meer voor de klas staat. Directeur Harry Krupers neemt na 34 jaar afscheid van 'zijn' school om een nieuwe uitdaging aan te gaan: directeur worden van De Vonder in Borne waar op termijn behalve onderwijs ook een uitgebreide opvang voor peuters en basisschoolkinderen mogelijk wordt, voor en na school. "Het was heel wonderlijk", herinnert Harry Krupers zich terwijl we in het handenarbeidlokaal even rust zoeken voor het interview. "Ik zat in militaire dienst toen ik een advertentie las van de eerste directeur van de Hooyerinckschool, Wim van Zoelen. 'Jullie zoeken iemand met ervaring. Dat heb ik niet, zei ik tegen hem. 'Schrijf toch maar een brief', zei Van Zoelen. Met alle opgespaarde verlofdagen kon ik op 16 februari afzwaaien. Dat was precies de dag dat ik begon op school." Hij werkte pas een jaar in de Hooyerinckschool toen hij al waarnemend schoolhoofd werd. Dat was in 1978. Wim van Zoelen, de eerste directeur van de school, maakte plaats voor Albert Groot Rouwen die in 1988 afscheid nam. De school groeide onder het bewind van Harry Krupers spectaculair. Van minder dan 200 kinderen tot bijna 400. De Pol, het Waterland, de Veldbloemen, de Braak-West, aannemers timmerden flink aan de weg. In totaal 32 full- en parttimers verdienen in het 'bedrijf' Erve Hooyerinck hun dagelijks brood. Les geven doet Harry Krupers allang niet meer. "Het bestaan van een schooldirecteur is hectisch. De hele dag door kunnen mensen bij mij terecht om dingen te regelen. Het is heel belangrijk dat je er bent en af en toe bij de poort staat. Dan ook nog voor de klas staan is bijna onmogelijk. Je moest steeds keuzes maken, dan ga je op routine draaien en ga je niet meer mee met de tijd met de vernieuwing in het onderwijs. Het is mijn opdracht voor goed onderwijs te zorgen." De zorgstructuur in de school, het netwerk met tachtig computers en al vijf jaar digitale schoolborden in elke klas. Een schooldirecteur moet over stalen zenuwen beschikken om niet het overzicht kwijt te raken. In de nieuwe school stort Harry Krupers zich op een nieuw concept: natuurlijk leren. Ieder kind vindt een eigen leerweg. "Ik wil niet stilstaan", zegt de energieke schooldirecteur. "Ik heb het gevoel dat ik nog een heleboel dingen kan doen." De Vonder zal de komende jaren naar verwachting groeien van 120 naar 400 leerlingen. |