Overwegen levensgevaarlijk, vertellen treinmachinisten in klas

DELDEN Het gaat er deze ochtend hard aan toe in groep acht b van de basisschool Twickelo. "Ik heb vijf mensen doodgereden", vertelde treinmachinist René Scholten van Syntus. "Dan ben jij een echte killer", merkt één van de kinderen bij de hand op, waarna René Scholten boos reageerde. "Zeg niet tegen mij dat ik een killer ben." Hij buigt voorover en kijkt dreigend naar de leerling op de eerste rij. Daarna bood de machinist van Syntus, die ook nog coördinator sociale veiligheid en instructeur van de conducteuren is, de kinderen in de klas zijn verontschuldiging aan omdat hij uit zijn slof schoot. Maar de toon is gezet. Het doel heiligde de middelen. Kinderen moeten goed begrijpen dat het spoor ronduit gevaarlijk is.

Een overweg oversteken wanneer de bomen naar beneden zijn moet je niet doen, ook al doen jouw vriendjes dat wel. "Stoer ben je pas als je voor jezelf opkomt", vertelt Pieter Heuts, landelijk coördinator van Luisteris, die voorlichtingen over de gevaren van het spoor aan jongeren geeft. Hij is naar Delden afgereisd omdat gisteren de honderdste voorlichtingsbijeenkomst van Syntus was. Pieter Heuts wil met eigen ogen zien hoe het er aan toe gaat in de klas. Twickelo was ook de eerste school die voorlichting van Syntus kreeg. "Durf jij te zeggen, dat doe ik niet? Dan ben je pas flink", vindt Pieter Heuts, vader van drie kinderen.

Kort daarvoor liet René Scholten een jong meisje huilen. Hij stelde voor hoe het gaat wanneer iemand op het spoor staat en de trein nadert. "We moeten dan hard remmen. Maar de trein gaat door en bam", René Scholten slaat hard op het tafeltje van Emma. "Dan volgt de botsing." Emma, helemaal van slag, zocht troost bij juffrouw Hanneke van Ofwegen. Ook juf vindt: het doel heiligt de middelen.

Sinds de eerste bijeenkomst is de aanpak sterk veranderd. Die is nu veel confronterender. "Laat ze maar schrikken", zegt Gerbert Kleinnibbelink machinist en buschauffeur van Syntus. Hij is ook een aantal dagen per jaar voorlichter op scholen. "Na de basisschool zijn de kinderen niet meer onder moeders paraplu en moeten ze vaak een grote afstand overbruggen."

In het eerste deel van de les geven beide Syntusmachinisten nog vrij speels voorlichting. Hoe hard rijdt de trein? Antwoord: 120 km per uur. Hoeveel weegt de lightrail van Syntus? Antwoord: 80.000 kilo, evenveel als tachtig auto's. In het tweede deel van de voorlichting is de aanpak harder, worden filmpjes van ongelukken gedraaid en wordt de impact van een ongeluk besproken. "Kinderen vertellen er thuis over en dat willen wij graag. Dat veiligheid langs het spoor onderdeel is van de opvoeding. Als je de hond uitlaat langs het spoor geef je een verkeerd signaal af aan kinderen.