~ 1520
tot ~ 1580 Eerste expositie van 16e eeuwse beeldhouwer
in Rijksmuseum Amsterdam en tweede in New York
Amsterdam 13 maart 2003
Het Rijksmuseum Amsterdam schrijft geschiedenis. Nooit
eerder is een expositie gehouden met alleen werk van Willem van Tetrode
(circa 1525 - 1580), de eerste moderne beeldhouwer van ons land. De oud-Hengeloër
Frits Scholten, conservator beelden van het Rijksmuseum, is blij. Hij
was in Holland vrijwel vergeten.
Frits Scholten ziet de expositie als een
rehabilitatie van de vermoedelijk in Delft geboren meester. Van Tetrode
was de eerste Nederlandse beeldhouwer die zijn werk niet meer van hout,
maar van steen en brons maakte Italiaanse conservatoren ontdekten vlak
voor de Tweede Wereldoorlog dat de beroemde kunstenaar Guglielmo Fiammingo
niemand anders was dan Willem van Tetrode uit Holland. Van Tetrode is
een belangrijk kunstenaar geweest omdat hij samen met een paar anderen
ook de renaissance, wedergeboorte van de antieke oudheid, in ons land
introduceerde.
De Hollandse meester stamt uit een oud
adellijk geslacht van bierbrouwers uit Leiden en Haarlem. Een prominente
Van Tetrode was Aernt, de opa van Willem. Hij was schout (zowel hoofd
van de politie als rechter) van Wassenaar. Ook was hij priester. Zijn
testament ligt in het archief van de Van Wassenaers in kasteel Twickel
bij Stad Delden.
De kunstkast, zoals die
er mogelijk uit zag. De beelden zijn wel originele Willem van Tetrode's.
V.l.n.r. Marcel Tettero (bouwer van deze site), Frits Scholten (conservator
Rijksmuseum Amsterdam) en Annerie van Buren.
(foto Rijksmuseum)
Rechts: Het Pitigliano
kabinet van Willem van Tetrode. Niccolo Orsini gaf zo'n 450 jaar geleden
opdracht dit kostbare meubel te vervaardigen. Volgens Van Binnebeke is
het meubel niet goed nagemaakt. 'De maatverhoudingen in de reconstructie
door Frits Scholten kloppen van geen kanten', aldus Van Binnebeke.
Het kabinet was oorspronkelijk
bedoeld als cadeau voor de koning van Spanje. Toen de legers van Florence
in Italië de stad Pitigliano (zie foto onder) hadden ingenomen
ging het kabinet, wellicht onder dwang, naar Cosimo 1 de 'Medici.
Willem van Tetrode is - naar men aanneemt
- geboren in de vestingstad Delft, in of rond het jaar 1525. Hij ontmoette
in Parijs de beroemde beeldhouwer Cellini. Van Tetrode reisde hem in of
rond 1548 achterna naar Florence. Van Tetrode werkte zo?n twintig jaar
in Italië. Hij gooide als leerling al hoge ogen. De ambitieuze Hollander
had de eer mee te mogen werken aan de restauratie van belangrijke antieke
bustes voor de schatrijke Medici-familie. Samen met Cellini maakte Van
Tetrode een beeld van Cosimo de Medici, hertog van Toscane.
Als zelfstandig kunstenaar werkte Van Tetrode
daarna in Rome aan een kunstkabinet: een grote ladekast, versierd met
bronzen beelden. Het werk, waarvan het Rijksmuseum een reconstructie (geen
kopie) liet maken, was een geschenk voor de koning van Spanje, Filips
ll, waarmee Nederland een paar jaar later een oorlog begon.
Hoofdaltaar
Filips had zojuist Alva naar de Lage Landen gestuurd om de orde te herstellen.
Vermoedelijk om dezelfde reden haalde de katholieke elite van Delft Willem
van Tetrode naar Holland. Van Tetrode moest er een nieuw hoofdaltaar voor
de Oude Kerk bouwen. In de eerste beeldenstorm was het oude altaar volledig
vernield. Het nieuwe werk baarde veel opzien omdat het zeer vernieuwend
was. Het trok bezoek uit heel Nederland. Hugo de Groot schreef er zelfs
over.
Het hoofdaltaar van Van Tetrode heeft er
maar zo'n anderhalf jaar gestaan. Een tweede beeldenstorm teisterde Delft.
Teleurgesteld verliet de Hollandse meester zijn geboorteland om, net als
enkele andere katholieke deden, naar Keulen te trekken. Keulen gold in
die tijd als toevluchtsoord voor katholieken uit Nederland.
Van Tetrode maakte er vermoedelijk voor
burgemeester Ter Layn von Lennep, die wijnhandelaar was, het beeld Bacchus.
Ook werkt hij voor de machtige bisschop Isenburg. Als architect breidde
Van Tetrode voor de bisschop de vesting van Arnsberg uit. Daar stierft
hij in 1580, waarschijnlijk aan de pest.
De interesse voor het werk van Willem van
Tetrode werd nieuw leven ingeblazen door de diefstal van een beeldje uit
het Rijksmuseum in Amsterdam. Zo?n veertig jaar geleden verdween een bronzen
Hercules.
Boven:
schema van het zogeheten verloren-was procédé. Van het oermodel
dat de beeldhouwer in klei boetseerde worden mallen gemaakt (A). Deze
mallen zijn voor het tweede model nodig zodat het oermodel bewaard blijft.
Vloeibare was wordt in de mallen gegoten (B). De was die in contact komt
met de koude mal wordt het eerst hard. De overige was wordt uit de mal
gegoten.
Wie het werk had gemaakt was niet precies
bekend, totdat dertig jaar na de vermissing een medewerker van het veilinghuis
Sotheby`s in Zürich het Rijksmuseum Amsterdam belde.
Of ze daar een beeldje van Willem van Tetrode
misten? Een Van Tetrode? moet het aan de andere kant van de lijn hebben
geklonken. Het kunstwerk was in een klap misschien wel veertig keer zoveel
waard geworden, vertelt Frits Scholten.
Emile van Binnebeke die al vanaf 1994
onderzoek deed naar het werk van Van Tetrode kwam met het idee voor een
tentoonstelling. Van Binnebeke reisde half Europa af op zoek naar werk
van Van Tetrode, een speurtocht die vier jaar duurde. In februari 2003
promoveerde hij met zijn proefschrift Willem van Tetrode, De Delftse
Praxiteles aan de Universiteit van Utrecht. Van Binnebeke werkt nu
al enige tijd bij veilinghuis Sotherby's in Amsterdam.
Tot Van Binnebeke's grote verrassing kwam
op de valreep nog een werk van Van Tetrode boven water. Een zekere meneer
Smit uit Nijmegen stuurde hem een foto van een pronkschaal. Een echte
Van Tetrode, gemaakt in Keulen, constateerde Van Binnebeke al snel. Met
hulp van röntgenstralen, een nieuwe techniek in de beeldhouwkunst, kon
hij vrijwel zeker vaststellen dat het werk van de hand van Van Tetrode
is. Waarschijnlijk veilt het huis Sotherby's de pronkschaal eind dit jaar
in Londen of New York.
Gespierd brons was in het Rijksmuseum Amsterdam
te zien van 27 maart tot 25 mei 2003. Zo'n veertig voornamelijk bronzen
beelden van Willem Daniëlsz van Tetrode. De werken komen uit musea en
particuliere collecties uit Italië, Engeland, Duitsland en de Verenigde
Staten. De expositie was van 23 juni tot 7 september in het Frick museum
of Art in New York te zien.
Beeldenstorm dompelt groot kunstenaar onder in anonimiteit, Willem van Tetrode 17 jaar in Italië
De geheimzinnige naam Guglielmo Fiammingo, Willem de Vlaming, kwam boven water na de dood van een kunstverzamelaar met gestolen werk. Hij had beeldjes van deze onbekende artiest in zijn bezit gehad. Maar pas recent staat vast dat de kunstenaar geen Vlaming was maar een Hollander. Zijn naam: Willem van Tetrode.
Paus
Aan het grafmonument van een paus van Farnese in de Sint Pietersbasiliek van Rome en aan de sokkel van Perseus van Cellini in Florence werkte hij mee en hij had invloed op kunstenaars als Hendrick de Keyser, Adriaen de Vries, Peter Paul Rubens en Hendrick Golzius. Het is daarom bijna onvoorstelbaar dat de kunstenaar Willem van Tetrode eeuwenlang totaal onbekend zou blijven. Er is zelfs geen portret van hem alleen de familiestamboom.
Altaar
Liefst 17 jaren werkte hij in Italië. Dit staat nu vast. En dat hij direct na de beeldenstorm terugkeerde in de Lage Landen is ook bekend. Van Tetrode bouwde 2 altaren voor de Oude Kerk in Delft, aan de overkant van de Prinsenhof waar Willem van Oranje destijds woonde in de Tachtigjarige Oorlog.
Beeldenstorm
Maar toen het ontzet van Haarlem mislukte begon een tweede beeldenstorm. Prominent beeldhouwwerk van Van Tetrode, nog geen jaar oud, ging daarbij verloren. Van Tetrode vluchtte met veel katholieken hals-over-kop naar Keulen. Hij vond er snel werk bij de bisschop. Zijn laatste levensjaren was hij actief als architect bij de uitbouw van een vesting in Arnsberg. Maar ook dat werd vernield.
Beperkt
Het aantal kunstwerken dat Van Tetrode naliet is beperkt en mede daardoor bleef hij een onbekende. Hij stierf anoniem aan de pest in 1588, het jaar dat Spanje de onoverwinnelijke armada stuurde. En ook dat draaide uit op een mislukking.
Hollandse kunstenaar Willem van Tetrode in Florence
Willem van Tetrode (1530-1588) werkte 17 jaren als beeldhouwer (scultore) in Italiƫ. Hij maakte de sokkel van het beroemde meesterwerk Perseus op het palazzo Vecchio in het hart van Florence. Negen beeldjes van Willem van Tetrode is te vinden in het belangrijke Uffizi. En op de mooiste plek in Toscanie, op ponte Vecchio, staat een buste van zijn beroemde leermeester Cellini.
Beeldenstorm
Willem van Tetrode is waarschijnlijk in Delft geboren. Een jaar na de beeldenstorm in Nederland kwam hij terug om de boom van Jesse te restaureren in de Oude Kerk van Delft. Daarna bouwde hij een nieuw hoofdaltaar voor de Oude Kerk van Delft. Maar toen Willem van Oranje ziek was en het ontzet van Haarlem een fiasco werd, kwam er een nieuwe beeldenstorm. Het werk van Van Tetrode ging daarbij verloren en is waarschijnlijk in delen verkocht om de salarissen van de soldaten te kunnen betalen.
Vlucht
Van Tetrode vlucht met veel andere katholieken naar Duitsland waar hij voor de bisschop van Keuken werkt onder meer in Arnsberg waar hij als architect een slot restaureert. De versterking ging verloren. Er is nog een ruine van over. Van Tetrode stierf in Arnsberg aan de Roer.