Josh Sijbom onderschrijft de veronderstelling van burgers dat ProRail niet echt schrikt van een dwangsom van 'slechts' 2000 euro per week. Dat bedrag is niet bepaald groot voor zo'n organisatie. "Maar ProRail zit niet te wachten op negatieve publiciteit", zegt Sijbom. "Dat is schadelijk voor de beeldvorming van het bedrijf." Ongeveer zestig bezorgde bezoekers van een informatieavond verzamelden zich woensdagavond in het gemeentehuis en luisterden met stijgende verbazing naar vertegenwoordigers van ProRail en de VROM-inspectie. De goederentreinen blijven in elk geval de komende avonden gewoon rijden door Goor en Delden, hoewel dit vervoer illegaal is en de inspectie ProRail een dwangsoms oplegt, zo werd duidelijk. Waarover ProRail maar geen helderheid verschafte was het moment waarop voorlopig de laatste zware trein door de Hof van Twente dendert. Daarover wilde woordvoerder Steverinus Oosterloo, manager public affairs van ProRail, geen harde toezegging doen. Sijbom: "ProRail en de VROM-inspectie hebben op enkele details na overeenstemming bereikt over de geluidsnorm waarbinnen de overlast van het spoorlawaai moet blijven. Maar denk er om, het is niet zo dat er straks helemaal geen goederentreinen meer zullen rijden door de Hof van Twente." Sijbom zal er echter scherp op letten dat er volgend jaar geen passagierstreinen plaatsmaken voor goederentreinen. Hij wil dat de twee stadjes in de Hof van Twente optimaal bereikbaar blijven. Bij calamiteiten op de spoorlijn Deventer-Almelo zullen goederentreinen wel uitwijken naar Zutphen-Hengelo. |