14-4-2009,

HENGELO - Een chauffeur van een gigantische 500 tons kraan van Wagenborg draait in één keer zonder enige hulp zijn voertuig achteruit het bouwterrein van het Hengelose station op, zonder één keer te stoppen.

Het is maar een detail van de enorme klus die in enkele dagen is uitgevoerd. Maar het lijkt symbolisch te staan voor het geheel. Zo'n 200 mensen werkten de paasdagen in ploegen aan het plaatsen van de nieuwe tunnel onder het centraal station. Alles verliep gladjes. Iedereen wist precies wat hij of misschien zij moest doen. Geen wonder dat horden nieuwsgierigen kwamen kijken. De doorlopende belangstelling van amateurfotografen ontlokte een bouwvakker van Dikkerboom Betonboringen de uitspraak dat fotograferen vanaf het perron helaas verboden is. "Dit is een geheim project", zei hij zonder blikken of blozen. Sommige mensen trapten er in en staken hun apparatuur snel weg. Aan de andere kant van het bouwterrein, bij Stork, liepen sommige mensen zelfs het bouwterrein op om alles van dichtbij te kunnen zien. Verkeersregelaar Willem van Apeldoorn had zijn handen vol aan het wegsturen van mensen van de bouwplaats. Maandagmiddag zat ook voor hem en zijn collega's de klus er op. In de verte klonk voor de eerste keer sinds dagen de bel van een overweg. Een trein in aantocht.

'Fotograferen verboden. Dit is een geheim project'

Spoortunnel Hengelo

Werk aan het spoor in Hengelo Nieuwe tunnel ligt half uur eerder op z'n plaats       
ProRail opgetogen over enorme klus bij centraal station van Hengelo.   


HENGELO/BORNE - Maandagmiddag twee uur. De zon schuift de stofwolken van de paasvuren opzij boven Hengelo. Projectmanager Jeroen Geerts van ProRail straalt. De enorme klus aan het centraal station van Hengelo, waarvoor hij verantwoordelijk is, verloopt vlekkeloos. De treinen naar Delden rijden eerder dan verwacht en om vier uur kunnen de treinen naar Almelo en Oldenzaal vanaf Hengelo CS al binnenlopen. "Ik ben ongelooflijk blij", zegt Jeroen Geerts van ProRail. "Het is geweldig gegaan."
Oorzaak van het voorspoedige verloop is met name het goede weer. "Als het regent verandert de bouwplaats in één grote modderbende. Dan moet iedereen voorzichtig zijn want er kan snel iets mis gaan.
De vrachtwagenchauffeur heeft slecht zicht, noem maar op." Voor de planning ging Jeroen Geerts uit van het slechtste senario.
Wie nu denkt dat er een enorme voorsprong is behaald zit er helemaal naast. De tijdwinst is uiteindelijk slechts een half uur. "Dit is een enorme operatie. Veel partijen moeten iets doen aan het spoor." Ook op andere plaatsen in Twente is aan het spoor gewerkt. Om de overlast voor de reizigers te beperken is het werk in de regio geconcentreerd tijdens de paasdagen. "Het Twenteweekend hebben we dit genoemd", zegt Jeroen Geerts. "Op zeventien plaatsen is de afgelopen dagen aan het spoor gewerkt." Tweede paasdag 's avonds reed alles weer alsof er niets is gebeurd.
Werk aan het spoor in Hengelo
Werk aan het NS spoor van Pro Rail De extra bussen konden in de remise blijven.
Het werk trok in Hengelo doorlopend veel publiek. In Borne, waar een nieuwe tunnel onder het spoor in de Amerikalaan bij IKEA het industrieterrein Veldkamp gaat ontsluiten, valt de toeloop tegen. Een jong meisje, gestoken in een paashaaspak, deelde zaterdagmiddag in de snikhete zon chocolade eitjes uit. De paaseitjes van ProRail waren boterzacht van de warmte. Voor Linda Meijer uit Rijssen was dit haar eerste klus. Ze had het er zichtbaar moeilijk mee. Als het even kon zette ze het paashoofd af en genoot van de zon.
Bezoekers konden in Borne gebruik maken van een betonnen platform dat een aannemer op een bult zand had gelegd. André ter Doest voerde daar het hoogste woord. Hij heeft net met een uitvoerder gesproken en legt iedereen die het maar horen wil uit dat elk half uur het werk even wordt stilgelegd voor overleg. "Typisch Nederland. Voordat zij verder durven moeten eerst alle neuzen dezelfde kant op staan."

„Het Twenteweekend hebben we dit genoemd”, zegt Jeroen Geerts. „Op zeventien plaatsen is de afgelopen dagen aan het spoor gewerkt.