Jonge ondernemers uit de regio presenteren eerlijke levensmiddelen


DELDEN De smaak maakt het verschil tussen het voedsel op de eerste Streekmarkt Twente en de levensmiddelen van de supermarkten en de weekmarkten. Jan Herbrink die een wijnhandel heeft aan het Oelerschoolpad en Johan Langelaar van de stichting Streekmarkt Twente laten daar geen misverstand over bestaan. Groente en vlees uit de intensieve industrie hebben een vlakke smaak. „Een product heeft tijd nodig om te rijpen. Het product is het resultaat van toewijding, ambacht en de natuur.”



Smaakvol uit naar eerste streekmarkt

Eerste streekmarkt bij Oude Kerk Delden

De eerste streekmarkt op 4 april 2009 trok een groot aantal bezoekers.

Streekmarkt Delden

Hebben kleinschalige bedrijven toekomst? De stichting Streekmarkt Twente is er vast van overtuigd. Mensen als Rudi Buschers in Bentelo kweken zeer succesvol asperges. Geitenhouderij Wolverlei aan de Twickelerlaan draait op volle toeren en Harry Boomkamp, houder van Limousinkoeien in Denekamp, kan de vraag nauwelijks aan. Zij hebben toekomst.

Elke eerste zaterdag van de maand tussen negen en drie uur is het plein bij de Oude Kerk voortaan het domein van de Streekmarkt Twente, waar nieuwe ondernemers hun producten slijten. Vanaf 4 april. „Het ambacht van de producent heeft onmiskenbaar zijn weerslag op het product”, zegt Jan Herbrink die als wijnkenner een goed voorbeeld noemt van een boer in Zuid-Frankrijk die alleen nog met een paard het land bewerkt. „De tractor die hij eens gebruikte, drukte de grond dicht waardoor er minder lucht bij de wortels kwam. De wijn verbeterde sterk van smaak toen hij met het paard het land ging bewerken. Dat kost veel meer tijd. Maar de kwaliteit van zijn wijn nam met sprongen toe.”

 

Het idee om een streekmarkt te houden ontstond mede uit teleurstelling over de eetcultuur in Nederland. „Voor koken is steeds minder tijd. Het liefst lijken mensen kant-en-klare maaltijden te kopen”, vertelt voorzitter Nico Bebseler van de stichting Streekmarkt. „We zijn als consument in Nederland steeds verder van de natuur afgeraakt en zijn er aan gewend geraakt dat je elk seizoen bepaalde producten kunt kopen. We geven schijnbaar weinig om kwaliteit. De smaak is soms heel vlak.”

„Knakworstjes moeten knakken”, zegt Jan Herbrink. „Dus ontwikkelen de fabrikanten bepaalde stoffen om meer water in de worstjes vast te houden. Zodat het worstje echt knakt en dus goed verkoopt. Dat is jammer want zijn deze industriële producten nog wel gezond? Het is juist de voedingswaarde die er toe doet.” Volgens Johan Langelaar is dat in bijvoorbeeld Duitsland anders. „Hier vind je in meerdere opzichten nog een echte eetcultuur. Daar kun je kiezen uit wel tien verschillende soorten aardappelen.”