HeArtpool duldt niet meer dan 67 donateurs
Wat is dit voor een exclusief clubje dat het maximum aantal deelnemers op 67 stelt? Jaarlijks moeten zij duizend euro op tafel leggen om deel te nemen. Nou, dat moet wel iets bijzonders zijn en dat is het ook. De stichting HeArtpool is opgericht ter ere van de Hengelose kunstenaar Theo Wolvecamp. Deze beroemde Cobra-schilder werd 67 jaar. Maar in Hengelo kenden maar weinig mensen hem. Om de inwoners meer bewust van kunst te maken is na de dood van Wolvecamp in 1992 de stichting HeArtpool opgericht met als doel ‘het stimuleren van de beeldende kunst in het algemeen en in Hengelo in het bijzonder.’ Om voor activiteiten van formaat de benodigde middelen bijeen te brengen bundelt de stichting vooral de beschikbare krachten. HeArtpool (een samentrekking van de woordjes Hengelo en Art) wil mensen bij elkaar brengen die de beeldende kunst en Hengelo een warm hart toedragen. Het gaat om een bijzondere vorm van particulier initiatief, een serviceclub voor de beeldende kunst. De stichting stimuleert zowel de deelnemers als de beeldende kunstenaars onder meer door tweejaarlijks de Wolvecampprijs, een oeuvreprijs voor schilders, uit te reiken. De prijs bestaat uit een geldbedrag en een rondreizende tentoonstelling en is van nationaal niveau. De stichting houdt rondom de Lambertusbasiliek jaarlijks een beeldende kunst- en een literaire tentoonstelling. De stichting heeft een zeer gevarieerd jaarprogramma met lezingen en excursies. Dit jaar wordt de Heartgardens weer georganiseerd, een tentoonstelling van kunstwerken in tuinen van de deelnemers. Een waslijst van kunstenaars heeft al geprofiteerd van HeArtpool. De stichting heeft ook een aantal kunst- en architectuurroutes gemaakt in Hengelo. Zie voor meer informatie: www.heartpool.nl
"Plaats zo'n enorme scheepsdieselmotor middenop het Stadhuisplein."
Hengelo is schatrijk aan cultuur. Je moet alleen nog alles met elkaar verbinden. Voor Hans de Gruil, van het begin af aan betrokken bij HeArtpool, is het heel makkelijk de Hengeloërs trots te laten zijn op hun stad. "Plaats gewoon zo'n enorme scheepsdieselmotor midden op het Stadhuisplein. Dan is onze identiteit als metaalstad in één klap duidelijk en gebruik ruimtelijke middelen zoals aparte straatstenen en fraaie industriële lichtmasten om een as te maken tussen de plek van het Huis Hengelo op Thiemsland, het Historisch Museum aan de Beekstraat, het industriemuseum Heim, de oude fabriekspanden als het Hijsgebouw bij het ROC van Twente en dan door naar de nieuwe Creatieve Fabriek aan de Tuindorpstraat. Het gaat niet om het één of het ander, maar om alles met elkaar te verbinden. Het geheel is meer dan de som der delen."
Hans de Gruil, die ook nog studeerde aan de academie voor bouwkunst, was jarenlang actief bij de stadsvernieuwing in de Anthoniusstraat, de Indische buurt, de Berflo Es en de Hengelose Es. Daar wonen nu mensen met hoge en lage inkomens bij elkaar. "Woongebieden moeten niet te eenzijdig van samenstelling zijn." "Het gaat om de kwaliteit van je leefomgeving. Kunst geeft prikkels die belangrijk zijn om op een goede manier met elkaar om te gaan, die iets toevoegen aan wat mensen beleven, zodat zij beter functioneren. Ze zitten beter in hun vel en daardoor kunnen ze beter omgaan met hun buren en met collega's op hun werk."
"Door kunst krijg je een bredere kijk op de wereld"
Anneke Bollen geeft het eerlijk toe. Ze vond het bedrag van minimaal duizend euro voor HeArtpool wel erg veel geld. Maar van de andere kant. Je geeft toch ook aan goede doelen? Wanneer je HeArtpool steunt, help je veel kunstenaars voort. En je krijgt er veel voor terug: lezingen, uitstapjes, kaartjes voor tentoonstellingen, maar vooral een andere kijk op de wereld. Anneke Bollen komt uit een arm gezin uit de kop van Overijssel. Haar vader was buschauffeur. Ze ging naar de kweekschool, studeerde handvaardigheid, pedagogiek in Nijmegen, volgde muziekles, speelt dwarsfluit en saxofoon (tenor) bij Armonia en in het straatorkest Vonk, ze zingt (Kanalje Rood en Lage Dames Hoge Heren) en haalde het diploma acteren op de toneelschool in Enschede. Ze is moeder van twee kinderen en al twaalf jaar directeur van de Daltonschool Plechelmus op 't Wilbert. "We doen op school veel aan kunst, cultuur en theater. Ik gaf handvaardigheid en vond dat niet eens werken." Voor HeArtpool is Anneke Bollen bestuurslid en actief lid van de commissie educatie. "Door kunst leer je de wereld op een andere manier bekijken, meer vanuit je gevoel. Je relativeert de dingen. Neem de oorlog tussen Israël en de Palestijnen. Je hoeft niet per sé voor de één of de ander te zijn. Het ligt vaak veel genuanceerder."
|