‘Stad snel beter toegankelijk’ Moet de Langestraat een éénrichtingsweg worden? De gemeenteraad moet hierover beslissen. Maar dat besluit moet er nu wel een keer komen. Al meer dan een half jaar geleden presenteerde een themagroep een advies. DELDEN Maar met dit eindrapport is nog steeds niets gedaan. Het rapport, bedoeld om de stad beter bereikbaar te maken met name voor de oudere inwoners die met een rolator lopen, staat onder leiding van voorzitter Hennie Manrho van de stichting Wonen Delden. De werkgroep constateerde een groot aantal hinderlijke obstakels in het winkelhart van Delden. „In de meerjarenbegroting is geld gereserveerd voor groot onderhoud aan de Langestraat. Haal een deel van dat geld naar voren en investeer nu al in een verbetering van de straat”, zegt Manrho. „Maar begin bij het begin en beslis eerst of de Langestraat bijvoorbeeld een éénrichtingsweg moet worden.” Geconstateerd is onder meer dat het trottoir in de Langestraat soms te smal is, er verkeerd geparkeerde auto’s worden achtergelaten en reclameborden de doorgang versperren. Maar ook elders in Delden is soms iets mis. In het Greekerinckskamp en in de Braak West staan palen en lantaarnpalen soms midden op een stoep. Maar ook worden fietsrekken niet benut en kunnen eigenlijk wel weg. De werkgroep vindt dat het gemeentebestuur ook moet overwegen of er een blauwe zone moet komen in de Langestraat waar auto’s bijvoorbeeld slechts een uur vrij mogen parkeren. Ook adviseert de werkgroep een doorgang te maken tussen de Reigerstraat en het station. De winkels in de Langestraat moeten optimaal bereikbaar blijven voor klanten die met de auto komen. Voorzitter Herman ter Avest van de Deldense Ondernemers Vereniging voelt niets voor het invoeren van eenrichtingsverkeer in de straat. De winkeliers praten al jaren met het gemeentebestuur van Hof van Twente over de bereikbaarheid van de zaken in hartje Delden maar blijft bij hun oude standpunt. „Wat we graag zouden willen is de invoering van een aparte plek in Delden waar vrachtauto’s kunnen laden en lossen”, zegt Ter Avest. Met een soort wagentje met hulpmotor zouden de vrachtwagenchauffeurs de ruimte tussen vrachtauto en winkel kunnen overbruggen. Een ander probleem waar de winkeliers tegenop lopen is het landbouwverkeer in de Langestraat. Boeren rijden door Delden omdat de rondweg verboden gebied is voor hen. „Als er inhaalhavens langs de rondweg komen kunnen de boeren met hun landbouwvoertuigen uitwijken zodat het snelle verkeer kan passeren.” „Maar vooral het vrachtverkeer houdt enorm op in de Langestraat”, zegt Ter Avest. Er is al éénrichtingsverkeer in de Langestraat voor vrachtwagens. Zij mogen niet vanuit de richting Hengelo de oude binnenstad inrijden. Toch zou dat regelmatig gebeuren waardoor het verkeer snel vast komt te zitten. 25 oktober 2011 |